In Andalusië lezen en horen we dagelijks allerlei zaken die interessant zijn om te melden, zoals aankondigingen van feesten en festivals, culinaire bijeenkomsten, processies, bijzondere tentoonstellingen, maar ook nieuwtjes op de huizenmarkt of veranderde regelgeving. Om het je gemakkelijk te maken, bundelen wij een selectie van dit nieuws in deze rubriek zodat je alles op een rij hebt.

Boek van Ingrid Vermulst "Tussen agaves en citroenen"

Een paar maanden geleden attendeerde Nicole Pols, klant én ondertussen lieve vriendin, me erop dat ze kennis had gemaakt met Ingrid Vermulst, beiden actief met pottenbakken en Andalusië kenner, bleek later. Nicole ging op bezoek bij het atelier van Ingrid in Polopos, ons wel bekend van dat tv programma en hoorde van een nieuw boek dat Ingrid zou lanceren eind september. Ze had al eerder het boek Roze Bikini geschreven over de uitdagende roadtrip naar Spanje die ze gemaakt heeft op de motor, in een turbulente fase van haar leven. Stoer vond ik dat, zelf veel kilometers gemaakt op de ‘bike’ maar sinds ik hier woon heb ik die hobby achter me gelaten.

Toen ik Ingrid sprak herkende ik veel dingen van de ervaringen die ze heeft door- en meegemaakt en hoe ze zich uiteindelijk min of meer heeft kunnen settelen in Rabiate, op het randje van Andalusië en Almeria. Maar zij heeft er een erg leuk, persoonlijk én informatief boek van gemaakt, ‘Tussen agaves en citroenen’ een aanrader als je hier al een huis hebt of verlangens hebt daarvoor.

Het boek gaat over de oude boerderij op het platteland van Andalusië die Ingrid en haar man ruim 12 jaar geleden kochten om hun vakanties door te brengen. Het huis heeft in de beginperiode geen elektriciteit en water! Ze beleven er veel avonturen, verwonderen zich over de Spaanse mentaliteit en doen hun best om zich het Spaanse leven eigen te maken.

Op een dag besluit Ingrid in haar eentje de rest van Andalusië te verkennen om te ondervinden of ze er permanent zou willen en kunnen wonen. Ze neemt je mee op reis met een speciale tent langs vergeten anekdotes uit de geschiedenis van lang geleden en meer recentere verhalen. Ze beschrijft de imposante landschappen, desolate dorpjes en levendige steden, levens die geleefd zijn, verdwenen campings en de beslommeringen van een solo-reiziger. Haar persoonlijke reisverhaal is, net als haar eerste boek ‘Roze bikini’, een aanmoediging om je eigen leven ter hand te nemen en gewoon op pad te gaan.